Blogia
Mirador

El correu cargol

El correu cargol És època de postaletes nadalenques i m'he trobat amb un fenòmen curiós. Gent que et demana per email l'adreça postal per tal d'enviar-te'n una. Quan la persona que te la demana és d'Austràlia, fa una certa i.lusió, que hi farem.

Tota la gent m'ha demanat la meva adreça de snail mail, i sort que ja estava avisada, perquè la primera vegada que vaig sentir el terme em van venir al cap tot d'imatges de cargols com el que surt al primer capítol de La història interminable. Però no, m'estaven demanant la meva adreça postal. I és que en "internet slang", el correu postal és el correu cargol, perquè va molt més lent que l'email.

Sabem del cert que els egipcis ja tenien serveis d'intercanvi de documents, i tenien també un servei de correus que feia arribar a tot el territori els decrets del faraó. Els assiris, els perses, els babilonis... Totes aquestes civilitzacions burocratitzades es van servir de correus per mantenir-se unides.

El cursus publicus romà tenia determinat quins caballs podia utilitzar, les parades que feien i fins i tot tenia "dos velocitats". Uns altres que ho tenien molt ben muntat van ser els xinesos.

I que m'heu de dir del "Miquel Strogoff correu del tsar"? Una gran novel.la d'aventures protagonitzada per... un carter! (de categoria, però carter!) També recordo fa uns anyets, una sèrie que feien a Tele 5, que es deia Jóvenes Jinetes, que explicava les aventures d'uns nois que treballaven pel pony express. Era un anacronisme bestial, tenies a Buffalo Bill, Billy the Kid, Jessie James i altres treballant juntets com a col.legues, però era prou entretinguda. (O jo tenia 15 anys, que també pot ser).

Queda el dubte de com aniran les coses ara que tantes comunicacions viatgen en forma de paquets de bits pel ciberespai. La gent guarda els seus emails per fer-ne reculls d'aqui a uns anys? Això és força més fàcil a llocs com USENET (si tens temps, fer recerques pel google als grups de news és tota una experiència), webs o fins i tot blocs, però què passa amb el correu electrònic? Molta gent els esborra, i a més sempre hi ha accidents amb ordinadors que es moren i dels que no se n'han fet còpies de seguretat. Tot i que estiguem tots molt digitalitzats, per molta gent un paper físic i palpable sembla molt més conservable que 5 K de missatge.

2 comentarios

Anónimo -

news

Irenia -

Interessant! Ara ja sabré què és un "snail mail". Per cert ahir van fer La història... per tv. Bon any!